TotalCoach
U bevindt zich hier:
Home > Voeding > Mineralen > Chroom
vrijdag, 12 maart 2010
 

   
Chroom Print E-mail

Chroom, ook bekend als chromium, is nodig voor een goede werking van insuline en bij het handhaven van het bloedsuikergehalte. Daarnaast speelt het ook een rol bij de vetstofwisseling.

Waar zit het in?
Graanproducten met een hoog gehalte aan zemelen bevatten veel chroom. Het is niet duidelijk of chroom uit deze producten ook goed opgenomen kan worden. Verder komt chroom vooral voor in biergist, volkorenbrood, groente, rietsuikermelasse, vlees en lever. Vlees, gevogelte, en vis bevatten per portie tussen de 1- 2 microgram chroom. Het gehalte aan chroom in groente en fruit is zeer wisselend.

Hoeveel heb ik nodig?
In Nederland en in de Europese Unie is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor chroom opgesteld. Er zijn aanwijzingen dat supplementen met chroom een gunstig effect kunnen hebben op het bloedsuikergehalte en op de insuline-afgifte bij patiënten met diabetes (type 2),

Welke factoren beïnvloeden de opname van chroom?
Vitamine C verbetert de absorptie van chroom.

Wat is veilig?
Er zijn geen nadelige effecten bekend van een te hoge inname van chroom. Daarom is er geen veilige bovengrens aan te geven.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan chroom?
Er zijn geen nadelige effecten bekend van een te hoge inname van chroom.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan chroom?
Voor zover bekend komt een tekort aan chroom niet voor in Nederland. Maar bij ernstige ondervoeding kan een tekort optreden. Dit kan leiden tot een verhoogde glucoseconcentratie in het bloed, tot verhoogde cholesterolwaarden in het bloed en gewichtsverlies.

Bron: vitamine-info.nl

Zoektermen: Chroom  Chromium  
 
 
Gerelateerd aan dit artikel
 
Net binnen gekomen
Slaapgebrek na bevalling
Slecht en te weinig slapen is een risicofactor voor het ontstaan van een postnatale depressie. Dat blijkt uit onderzoek door het universitair ziekenhuis van... Lees verder...
Extra kilo`s door reclame
Reclames voor voedingswaren leidt tot gedachteloos wegmalen van snacks en fast food bij kinderen. Dat blijkt uit onderzoek door Yale University (VS). De... Lees verder...
Vrouwen eerder longkanker
Vrouwen zijn mogelijk gevoeliger voor kankerverwekkende stoffen in sigaretten. Dat zeggen Zwitserse en Spaanse onderzoekers op basis van onderzoek onder... Lees verder...
Nakomelingen honderdjarigen gezonder
Nakomelingen van honderdjarigen hebben gemiddeld meer vriendschappen, zijn socialer en gaan beter om met stress. Dat zeggen onderzoekers van de New England... Lees verder...
Verbrand vlees en kanker
Regelmatig eten van verbrand vlees vergroot de kans op kanker aan de alvleesklier. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Minnesota. De vermoedelijke... Lees verder...
Ook vruchtensappen verhogen risico diabetes
Niet alleen suikerhoudende frisdranken, maar ook vruchtensappen verhogen het risico van suikerziekte. Dat was de uitkomst van een studie onder 43.960... Lees verder...
Stressreductie met ademhaling
Je kunt stress goed onder controle krijgen door regelmatige ademhaling, wat weer een positieve uitwerking heeft op hart- en hersenfuncties. Dat blijkt uit... Lees verder...


Laatste update: 12 maart 2010  © Copyright TotalCoach 2005 - 2009

Choose your language
Zoeken op
Laatste nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek
Meestgelezen nieuws
Totaal
Bewegen
Voeding
Psyche
Afslanken
Zwangerschap
Overig
Lezershoek